2 Haziran 2023

Yorulunca Söylenen

Bir şiirin peşine düşmek zor. Sadece ona ayrılmış bir zaman istiyor. Sadece şiiri ve şiire bağlı hususiyetleri düşünecek bir alan... Bu zamanı da bu alanı da bulmak güç. Şimdilik böyle. Bir kenara not ettiğim mısralar üzerinde çalışılmayı bekliyor. Şiir kendisine yaklaşmamızı ve onu kurcalamamızı istiyor. Şiir muhatabına karşı bu türlü bir beklenti ve istek içindeyken ona istediğini vermek, küstürmemek gerekiyor. Hayatımın belli dönemlerinde bu bağlamda bir birikme hali yaşıyorum. Öyle, çoğu zaman şiirin hayattan beslenen tarafları var. Mesele, olup bitenlere karşı şiirin istediği pencereden bakabilmek... Bunun için o ruhu kaybetmemek gerekir. Nasıl bir ruh? Yolun ortasındaki taşa karşı kayıtsız kalmayan, onu kenara çekmesini bilen bir ruh. Yirmi dört saatlik gündemlerden, konulardan kaçarak bir çiçeğin üzerinde taşıdığı güzelliğe sığınan bir ruh. Yorulduğumuzda yanında soluklandığımız, tazelendiğimiz, yeniden diyebilecek gücü hissettiğimiz sevgilinin kıymetini bilen bir ruh.

1 Haziran 2023

, ,

Durum Raporu /yirmidört

Bazen bazı anları daha önce yaşadığımı hissederim. Farklı bir duyuş yaşarım. Buna  Fransızlar "déjà vu" diyor. Yani yaşanmış bir olayı daha önceden yaşamış olma veya görülen bir yeri daha önceden görmüş olma duygusu. Bu duyguyu son zamanlarda daha sık hisseder, yaşar oldum. Neden böyle hissettiğimin sebebini bilemiyorum. Belki de ülkemizdeki yoğun gündemin hislerimize, duygularımıza etkisi olabilir. Bu durumun geçerli bir sebebi olmalı dedim ve biraz araştırdım. Edindiğim bilgiye göre beynin yorgunluk halinde bu türlü durumlar yaşanabiliyormuş. Örneğin karşılaşılan görüntüler veya sesler karşısında beyin ilk başta karşılaşılan durumu algılamayıp kısa bir an sonra durumun farkına vardığında bu hissi yaşayabiliyormuş.

Çevremizde o kadar çok uyarıcı ve mesaj var ki... Bu uyarıcı ve mesajların -bana göre- büyük bir bölümü işimize yarayan türden değil. Hâl böyle olunca zihnimiz yer yer işgal altında kalabiliyor. Bu konuda Kemal Sayar'ın Timaş Yayınları'ndan çıkan "Yavaşla" isimli kitabından bir pasaj aktarmak istiyorum.

Herkes reklam dünyasından gelen baskılara bir cevap verme ihtiyacı içinde. Küreselleşme ve ekonomik akılcılık çağında, pek azımız kendisini emniyette hissediyor. Cüzdanımızda daha fazla para var; ama alınması gereken daha çok şey ve bütün bunları kazanmak için harcanması gereken daha fazla mesai de var. Başarımızın göstergesi, sahip olduklarımız ve hayatın öncelikli gündemi ekonomik mücadele olduğunda, anne babalık da iş hayatındaki sert ve rekabetçi üsluba bürünüyor. 

Kemal Sayar, Yavaşla

30 Mayıs 2023

, , , , , ,

Feridüddin Attâr’ın “Mantık’ut-Tayr” Manzumundan Hareketle Ömer Kavur’un “Gizli Yüz” Filmi Üzerine Bir Değerlendirme

Mantık'ut Tayr kitabı ve Gizli Yüz filmi

Sinema izleyicisi ile buluşan her film kolektif bir çabanın ürünüdür. Filmin çekim sürecinde ortaya konulan emeği bir amaç etrafında buluşturan ve yönlendiren kişi yönetmendir. Yönetmen kavramı Fransızların “metteur en scene” olarak ifade ettiği “sahneye aktaran yönetmen” ve  “auteur” olarak ifade ettiği “yaratıcı yönetmen” olmak üzere iki  sınıfa ayrılabilir. Türk sinemasında Reha Erdem, Yeşim Ustaoğlu, Semih Kaplanoğlu, Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan, Metin Erksan ve Zeki Demirkubuz gibi isimler bu sınıflamada yaratıcı yönetmen sınıfında değerlendirilmektedir. Yine bu isimler arasında zikredilen Ömer Kavur ise kendine özgü sanat anlayışı ve yorumlayışı ile çağdaşı olan yönetmenlerden ayrılmaktadır. Kavur’un filmleri temasal boyutlar bağlamında değerlendirildiğinde filmlerinin benzer tematik özelliklere sahip olduğu gözlenecektir. Filmlerde gözlenen bu özellikler “bir Ömer Kavur filmi” etiketinin oluşmasını katkı sağlamıştır. Yapımcının “bir Ömer Kavur filmi” olarak takdim ettiği filmlerden birisi de “Gizli Yüz” filmidir.

23 Mayıs 2023

, , ,

Nikolay Gogol'un Petersburg Hikâyelerindeki Karakterlerin Asabî Tutumlarının Kaynağı

Nikolay Gogol ve Petersurg Öyküleri kitabı
Yalnızlık diye bir şey yoktur. Yalnızlık senin yokluğundur.
Nikolay Gogol
Hepimiz Gogol'un Palto'sundan çıktık.
Fyodor Dostoyevski

Nikolay Gogol, Palto isimli hikâyesini 1842 yılında yayınladığında dönemin edebiyat çevrelerinin yoğun ilgisini çekmişti. Bir edebiyat olayı olarak nitelenen söz konusu hikâye Gogol'un olgunluk dönemi verimlerinin başında gelmektedir. Rus roman yazarı Fyodor Dostoyevski'nin "Hepimiz Gogol'un Palto'sundan çıktık." olarak nitelediği hikâye, 19. yüzyıl Rus Edebiyatı'nı özetlerken Gogol'un edebi kimliğine de ışık tutmaktadır. Aleksandr Puşkin'in başlatmış olduğu "Küçük İnsan Teması" üzerine birçok hikâye yazan Gogol'un şu dört hikâyesi üzerine konuşmak istiyorum. 1. Neva Bulvarı. 2. Burun. 3. Portre. 4. Palto. Gogol'un bu dört hikâyesinden hareketle metinleri çeşitli boyutlarıyla inceleyeceğim. Bu metinlerde işlenen karakter çatışmaları, toplumsal normlar, etik değerler, insan - insan ve insan - sistem ilişkileri, karakterlerin eşya ve hadiselere karşı tutumu ve yazarın ulaşmak istediği sonuç incelememin özünü oluşturacaktır.

16 Mayıs 2023

Durum Raporu /yirmiüç

Mayıs ayının yarısını geride bıraktık. Mayısın en sevdiğim tarafı Haziran ayının habercisi olması. Haziran ayını hep sevmişimdir. Geçen yıl bu zamanlar kaleme alıp sizinle paylaştığım "Uzak Haziranlar" başlıklı yazımda da bu konudaki düşüncelerimi ifade etmiştim. O yazının bir bölümünde 2019 Haziran'ın da paylaştığım bir mısradan alıntı yapmıştım. "Uzakta yanıp sönen bir ışık şimdi / O serin Sivas akşamları". Aynı sevinci ve aynı duygu yoğunluğu -hatta daha fazlasını- hissediyorum. Neden daha fazlasını? Çünkü 2022 Haziran ayında kızımız Gülce dünyaya gelmişti. Yani bende zaten heyecan uyandıran Haziranların anlamı daha fazla derinleşmiş oldu. Bu yıl inşallah birinci yaş gününü kutlayacağız. Kıymetli eşim ile birlikte kızımızın birinci yaş günü için ufak tefek de olsa bir şeyler düşünüyoruz. Zaten doğum günleri için büyük organizasyonlar yapmayı anlamsız buluyoruz. Maksadımız ailenin diğer üyeleri ile bir araya gelmek ve gelecek yıllarımızda hatırlamak üzere güzel bir hatıra bırakmak...

Bu arada nicedir bir araya gelemediğim dostlarım var. Mete ve Ubeydullah bu dostlarımdan... Mete ile aynı şehirde yaşamama rağmen yaşamlarımızdaki yoğunluklarımızdan dolayı bir araya gelmek için çeşitli bahaneler ve fırsatlar kolluyoruz. Mete ile yakın bir zaman önce bir araya geldim. Güzel bir bahane idi bizi buluşturan şey... Uzaklardaki dostumuz Ubeydullah bize Serazat'ın 4. sayısının matbu halini gönderdi. Üniversite yıllarımızdayken arkadaş buluşmalarımız için genellikle kullandığımız kafeyi tercih ettik. Biraz eski günleri yâd etttik, biraz da bugünü ve geleceği konuştuk. 

12 Mayıs 2023

,

Egea'nın Yakıt Tüketimi ve Diğer Maliyetleri

Fiat Egea aracımız ile bir yıl

Fiat Egea aracımız ile bir yılı geride bıraktık. 2022 Haziran - 2023 Mayıs ayları arasındaki deneyimlerimizi ve kullanıcı yorumlarımızı sizlerle paylaşmak istedim. Öncelikle yakıt tüketimi konusunda konuşmak istiyorum. Aracımız benzinli bir motor ve LPG yok. 95 beygirlik bir güç üretiyor. Uzunluğu 4.5 metrenin üzerinde ve genişliği ise neredeyse 1.8 metre civarında. Bu ölçülerle birlikte oldukça büyük bir bagaja sahip. 520 litre hacimli bagajı aileler için fazlasıyla yeterli. İç hacmi ve koltukların geniş olması da yolculukları daha konforlu hale getiriyor. Şimdi belli başlı konularda deneyimlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum. Bu konular sırasıyla: 1. Yakıt Tüketimi. 2. Bakım Maliyetleri. 3. Al - Sat Durumları.

5 Mayıs 2023

, ,

Sezai Karakoç'un Samanyolunda Ziyafet Kitabı Üzerine

Sezai Karakoç, Samanyolunda Ziyafet

Ramazan ayını ve bayramını geride bıraksak da, Ramazan boyunca hissettiğimiz iklimi bütün bir yıla yaymayı, Ramazan ayın süresince yumuşayan kalbimizi tekrar katılaşmasına fırsat verecek her şeyden uzak durmayı ve bu ruhu yaşamın dinamiği haline getirmeyi ümit ediyorum.

Türk şiirinin büyük ismi Sezai Karakoç, ramazan aylarında olmak üzere çeşitli yıllarda, farklı yayınlarda oruç üzerine yazılar kaleme almıştır. Söz konusu bu yazılar Samanyolunda Ziyafet başlığı altında kitaplaştırılmıştır. Eser Karakoç'un şair ve düşünür şahsiyeti altında ortaya çıkan, lirik ve didaktik üslup ile örgüleşen bir yapıdadır. Karakoç, Samanyolunda Ziyafet ile okurunda ramazan ayına karşı bir coşkunluk hali ortaya koymayı hedeflerken, ramazanın düşünsel yönlerini ve toplumu ilgilendiren taraflarını da işaret edici ve yönlendirici bir dil ile aktarmayı başarıyor. Eserde oruç kavramı her yıl insanların katıldığı bir ruh şölenine benzetilmektedir.